wz

Hru doporučuji hrát s přáteli, které si přivedete, protože samotný server momentálně zeje prázdnotou.

Rozjetí hry:

Rozjetí - Stačí stáhnout hru z ulož.to (ze sekce Ke Stažení) a poté spustit Ultima Online Zerenxess.exe. Při problémech na novějších operačních systémech vám moc neporadím, maximálně tak akorát, abyste spouštěli hru jako správce (pravým tlačítkem, vlastnosti a v některé záložce to je) plus prozkoušeli režimy kompatibility. Také si hru vložte jako výjimku do firewallů a podobných programů (nezapomínejte, že samotná hra je někde na internetu a vy se k ní za pomocí klienta připojujete - pokud se odchozí spojení neuskuteční, tak si asi nezahrajete...) Pokud se pokusíte přihlásit s neexistujícím uživatelským jménem, bude účet vytvořen se zadaným heslem. Poté klikněte na jméno serveru (Zerenxess). Následuje tvorba postavy.

Tvorba postavy:

Při tvorbě postavy dostanete na výběr z různých “rychlých” povolání, (jmenovitě samuraj, nindža, paladin, nekromant, válečník, mág a kovář) nicméně nedoporučuji je zvolit, místo toho doporučuji vytvořit si své vlastní povolání tlačítkem “Custom” (=vlastní). Zvolíte-li si rychlé povolání, dostanete počáteční výbavu k němu přidruženou (u mága například kouzelnou knížku a pytel s přísadami, protože velké množství typů magie ve hře vyžaduje použití přísad, např. mandragory atd., ale lze získat až 100% LRC set (LRC = Lower Reagent Cost, nižší spotřeba přísad), díky kterému nebudete přísady potřebovat.) při vlastním povolání se počáteční výbava odvíjí od vybraných dovedností - dostanete totiž na výběr ze tří různých dovedností (ve hře je dovedností tuším přes 50) a možnosti rozdělení bodů do nich. To se odehrává na pravé straně tvorby povolání. Pro překlad názvů dovedností se podívejte do sekce pro pokročilé. Po levé straně jsou atributy - Síla, Obratnost a inteligence. Tyto atributy jsou nesmírně důležité! Ovlivňují velké množství věcí! Od síly se odvíjí kolik unesete věcí, vaše zdraví, ale také například jaké typy zbrojí můžete používat! Pro nošení plátové zbroje potřebujete nad 90! Dovednosti se zvyšují buď koupí (do plus mínus 30 bodů), nebo používáním. Atributy se zvyšují společně se zvyšováním dovedností a to tak, že každá dovednost má svůj primární atribut a sekundární atribut. Boj bezezbraně vám například přidává do síly a trochu do obratnosti, kdežto identifikace předmětů do inteligence a (tuším) obratnosti. 100 je maximum pro dovednosti (120 se svitkem moci, který padá z bossů a trvale zvyšuje maximum), pro atributy maximum není, stejně tak není maximum pro maximální součet všech dovedností (jak to omezují jiné servery...). Následuje volba vzhledu. K dispozici jsou zatím dvě rasy, lidé a elfové s tím, že mí elfové jsou o dost propracovanější, než na jiných serverech - na jiných serverech buďto graficky nemají stávající výbavu (veškeré helmice se u nich změní buď na circlet / kroužek a nebo na tzv. “havraní helmu”), nebo vypadají stejně jako lidé, ale mají jinou barvu těla. U mne mají vlastní vzhled a mají i graficky všechnu výbavu, protože tohle mne opravdu na jiných serverech štvalo. Jinak existuje speciální elfí výbava, kterou mohou pouze elfové (listová a dřevěná zbroj např.) a také vidí lépe ve tmě a v noci. Lidé se oproti tomu o něco málo rychleji učí a mohou si nechat narůst vousy. :) Poté si můžete zvolit pohlaví, vlasy, vousy (u lidských mužů), barvy všeho a jméno. Jméno, pokud nemáte / nechcete použít vlastní (přezdívku), můžete použít internetový generátor, například http://fantasynamegenerators.com/#fantasyNames.

Následuje volba místa, kde chcete začít hru. V žádném případě si nevybírejte New Haven - je mírně poškozený (kdysi byl velmi, již jsem to povětšinou opravil, takže jentak nezapadnete za level, ale pořád zbývá doopravovat rutinní prácí, například odstranit neviditelné stěny, apod.), kdybyste se do něj dostali, tak se zkuste odsud dostat pomocí sekce mapya nebo mi pošlete zprávu / email. A tím se dostáváme k další věci - cestování.

Ultima Online Shard

Zerenxess

Návody - Pro začátečníky

Retrogamers Guild

Templayer - templayer.707.cz

TheFuzimi - fuzimi.freepage.cz

Skineri - hurka.blog.idnes.cz

Pro cestování mezi městy přímo využívejte měsíčních bran (Moongate), v sekci mapy máte pro každé město i obrázek na mapě, kde se nachází měsíční brána daného města. Ta vám umožní teleportovat se do jakékoliv jiné měsíční brány. Doporučuji zvolit Brittain (Británii) - hlavní město a poté se měsíční branou přenést do Tokuno Islands - Makoto-Jima. Je to krásné město, malé a extrémně přehledné, obsahující vše, co potřebujete, všechny druhy obchodníků, apod. V žádném případě nepoužívejte Felucca “faceset” (“subsvět”), pokud nevíte, co děláte, je to totiž razantně smrtící klon facesetu Trammel.

První krůčky, aneb ovládání hry:

Hra se ovládá poměrně netradičně. pravým tlačítkem v “okně světa” se pohybujete (držením), to je podobné diablu. Tím ale podobnosti končí. Kliknutím pravého tlačítka na různé menu je zavřete. Levým tlačítkem buď vyvoláváte kontextové nabídky (musíte chvíli počkat, obdobně jako tomu je u pravého tlačítka v systémech Windows, nebo držením levého tlačítka přetahujete. Můžete takto přetáhnout věci z postavy do batohu, z batohu na zem, popřípadně přímo z postavy na zem a naopak (stojíte-li dostatečně blízko k místu, kam chcete předmět položit). Dvojklikem se některé věci používají. Klient má v sobě zabudované i “legacy” ovládání z doby, kdy bežěl klient ještě pod dosem (ano, Ultima Online a EverQuest byly první opravdu dobré MMOčka, běžící pod DOSem. Setkal jsem se i s tím, že někdo neví, co to byl DOS... DOS byl předchůdcem Windowsů ;) ), takže se můžete pohybovat i za pomocí šipek na klávesnici, nicméně se to nedoporučuje, není to ideální a je to velmi pomalé. Při začátku hry by se vám několik okének mělo samostatně otevřít. Samotné okno s herní grafikou můžete levým tlačítkem chytit za okraj a přetáhnout. Do pohledu na postavu zblízka a základní menu se dostanete, když kliknete na svou postavu v herním světě levým tlačítkem, chvíli počkáte a v kontextové nabídce, která se objeví, dáte Open Paperdoll. Následně se do svého inventáře dostanete dvojklikem na svůj batoh v “paperdollu”, neboli vyobrazení vaší postavy zblízka. Každý hráč začíná s vlastní knížkou (deníkem), otevírá se dvojklikem ,pak stačí psát do nového okénka, dýkou - tu můžete použít jako zbraň, jako nástroj ke cvičení (druhu boje - cvičením vícero druhů boje získáte vícero atributů...), ale také jako velice užitečný nástroj - při dvojkliku na dýku se vám kurzor změní v mířidlo a vy si vyberte, co s ní chcete použít. Při použití na mrtvolu, třebas kance, jej můžete stáhnout z kůže a vykuchat maso. Maso se dá upéct (na to ale musíte mít pánvičku a stát poblíž zdroje tepla), kůže nastříhat, upravit a třeba z ní udělat zbroj či boty. (PS: Ultima Online, obzvláště ta má, je tou nejpropracovanější fantasy MMO hrou, co jsem kdy viděl). Dalším předmětem, který do začátku dostanete, je svíčka. Když si ji přetáhnete do ruky a dvojklikem použijete, zapálíte ji (můžete to udělat ikdyž je v inventáři, ale na to tuším musíte mít prázdné ruce...) a můžete ji použít jako chabý zdroj světla. Ve hře se opakuje den a noc, navíc vnitřní lokace mohou být velice temné, takže se doporučuje mít v partě někoho, kdo ponese louč, či třebas lucernu. Zdroje světla se drží v druhé ruce (tedy ne v té, ve které máte zbraň). Otevírat kontextové nabídky můžete nejenom u své postavy, ale také u jiných postav a při open paperdoll se tedy můžete podívat, jak někdo jiný (humanoidní NPC či samotní hráči) vypadají zblízka. Také u obchodníků můžete dát buy (koupit) či sell (prodat), popřípadně train (cvičit) u cvičitelů, přičemž vás následně požádají o přetažení počtu peněz na jejich postavu (když přetáhnete méně, také dostanete výcvik, ale menší. Místo toho raději doporučuji cvičit svou postavu sólo, protože při cvičení za peníze se vám nezvyšují atributy!!!!). Společně s oknem postavy se vám otevřela další okna. Vlevo nahoře byste měli mít lištu s čudly pro některá z nich. Prvním je mapa - kompas. Ten ukazuje ve 2D, kde zrovna jste (ale ne moc daleko). Dvojklikem na tuto mapu ji zvětšíte. Druhý čudl je paperdoll. Třetí je inventář, ten už jsme také probírali. Deník je čtvrtý čudl - Tam se píše, co jste kde slyšeli, viděli, atd. Otevře se v okénku svitku, pokud byste nevěděli, jak svitkem hýbat, hýbá se s ním červenou záložkou po jeho pravé straně. Tlačítko chat vám umožní chatovat v rámci serveru, co si zvolíte chatovací jméno pro všechny své postavy (permanentní). Pro chatování v dané oblasti stačí dát enter, něco napsat (text se zobrazí v levém dolním rohu herního okénka) a  zase dát enter - daný text se zobrazí přímo nad hlavou vaší postavy, hýbe se zároveň s vaší postavou a defaultně je žlutý, což jde ovšem přenastavit v menu. Poté máte čudl help, neboli pomoc, kterou můžete například adminovi něco nahlásit. Někdy plánuji vše, co je v angličtině, přeložit do češtiny, ale zatím se mi do toho nechce, protože je to přes 150 000 stringových hodnot... Poté máte čudl “?”, neboli nápovědu, obsahující nápovědu v angličtině. V “paperdollu” máte další možnosti - Help / pomoc (to samé, co výše), nastavení (celá řada nastavení pro hru, doporučuji najít Chat text color / barvu kecání vaší postavy, tu uvidí i jiní hráči, je tam toho příliš než abych to popisoval), log out, neboli odhlášení ze hry (dávejte pozor na to, že když se odhlásíte, vaše postava bude ještě 10 minut ve hře civět! Doporučuji se odhlašovat při spaní v posteli, od toho tam ten systém spánku je), Quests / úkoly, skills, neboli okénko s dovednostmi (modrým drahokamem některé můžete přímo použít, navíc spousta lidí neví, že si pomocí tažení levým tlačítkem můžete použitelnou dovednost vytáhnout a vytvořit z ní čudl, aktivující se dvojklikem. U samotného seznamu dovedností můžete vpravo od hodnoty nastavit, jestli se má dovednost zvyšovat - šipka nahoru, zůstat tak, jak je - zámek, nebo se zvyšovat, při jejich použití), tlačítko guild / gilda / Cech - pomocí kterého si můžete založit Cech, popřípadně dostanete přístup k cechovním možnostem, Peace, neboli mír, při kliknutí se změní na War, neboli válka - “bojový mód”, dvojklikem následně útočíte (dávejte si pozor, ať omylem nezaútočíte na NPC, třebas obchodníka, jiného hráče, nebo svého vlastního koně, atd!) a status, který otevírá, popřípadně přepíná typ okna stavu postavy. Ještě, než si jej popíšeme, podíváme se na zbytek paperdollu - po levici má toto okno pět čtverečků. Ty obsahují ikonky menších předmětů, abyste je nemuseli na paperdollu lovit. Například prsteny. Ty se zobrazují i přímo na postavě, ale honit po obrazovce ten jeden pixel, to by bylo šílené (ale i to je možnost) a proto je přístupný právě z jednoho z těchto čtverečků. Poblíž pravé nohy vaší postavy na paperdollu máte dva svitky. Ten první řekne něco málo o účtě a ten druhý - nastavení družiny (a čudly jako přidat někoho, přičemž protějšek musí následovně dát /accept aby to přijal). Vpravo od levé nohy vaší postavy na paperdollu je jednak váš batoh a ještě více vpravo fialový obdelník - ten otevírá bojové dovednosti se zbraní - každá zbraň má aspoň dvě dovednosti, které s danou zbraní můžete provést. Tyto dva čudly si můžete i vytáhnout z tohoto okénka levým tlačíkem (a budou se samy od sebe měnit dle zbraně v rukou). Takže například kopí bude mít jiné speciální schopnosti, než kuše. Posledním čudlem je Avatarův (s velkým A, neboli hrdinou původní Ultima série, takto zvaným od čtvrtého dílu) symbol nad postavou. Tam se můžete dvojklikem dostat do menu ctností, včetně jejich popisů. Náš server momentálně Avatara, neboli člověka, který všechny tyto ctnosti reprezentuje, nemá. Tak. Jako důležité klávesové zkratky doporučuji TAB, který buďto přepíná, nebo při držení aktivuje, bojový mód a levý Alt, kterým můžete zobrazit všechny NPC kolem a předměty na zemi (s názvem předmětu následně můžete manipulovat, jako kdyby se jednalo o samotný předmět. Což je nutnost, když někde vypadnou prsteny nebo náušnice, apod, protože to je jinak opravu lov pixelů). A teď okno Stavu Postavy - má dvě podoby, rozsáhlou a zjednodušenou, přepínají se zmáčknutím ikony minimalizace v pravém dolním rohu rozsáhlého okna, a do rozsáhlejší části se dostanete tlačítkem Status u paperdollu. Vlevo nahoře rozšířeného okna stavu je modrý drahokam, při kliknutí na něj vám vyjede zlaté “L”, které obsahuje stavy jako otrava, omráčení, apod. Pod tímto modrým drahokamem jsou “zámky” atributů - jestli se má atribut zvyšovat (šipka nahoru), snižovat (šipka dolů) nebo zůstat tak, jak je (zámek). Doporučuji mít všechny atributy i dovednosti nahoru, využití to najde na serverech, kde máte omezeno, kolik dovednostních a atributových bodů součtově můžete maximálně mít, což tento server není. A také pro bushido versus krytí - bushido vám umožňuje blokovat údery pomocí obouručních zbraní a krytí zase pomocí štítů - na obyčejných serverech se navzájem odečítají ve vzorci (takže někdo, kdo má 100 v bushidu a 100 v krytí má 0% šanci jak na vykrytí štítem, tak na vykrytí zbraní...) a právě tady se to na jiných serverech hodilo (nastavit na snižování a jakmile je to, co z těhle dvou nechcete na nule, tak zámek - podle toho, jestli chcete používat štíty, nebo obouruční zbraně...), nicméně na mém serveru toto není potřeba, protože jsem si vzorce upravil podle svého tak, aby to tuhle zhovadilost nedělalo. :) Projdu nyní věci v okno stavu postavy a to po sloupcích, zleva doprava, zezhora dolů: Síla, obratnost, inteligence, zdraví, výdrž (pokud déle nosíte předměty nad rámec vaší nosnosti, začne se vám snižovat výdrž, dokud nebudete moci běhat, či dokonce chodit), mana, maximální součet atributů, štěstí, nosnost, útok, peníze, počet společníků (například ochočených zvířat), fyzická odolnost, odolnost proti ohni, odolnost vůči chladu, odolnost vůči jedu a odolnost vůči “energii” (=elektřině). Posledním okénkem, které na vás beztak vyskakuje a furt otravuje, je mé okénko potřeb. Doporučuji někam si jej přetáhnout a brát na něj ohled. Obsahuje trojici neustále degradujících vlastností (hunger, neboli hlad / nasycení, žízeň, potřebu spánku) a trojici nedegradujících vlastností, které je dobré mít neustále na očích (zdraví, výdrž, magická energie). To by bylo pro nejzákladnější ovládání. Uff.

Kam zamířit:

Do začátku dostanete nějaké peníze. Doporučuji zařídit si splňování potřeb vaší postavy, je-li to možné - mít pár bocnů chleba nákupem na mnoha místech, nakoupit si flašky na pití, flašky / džbány atd. nežerete, takže vám zůstanou jejich prázdné varianty a můžete si do nich nalít vodu z různých zdrojů dvojklikem a volbou zdroje tekutiny. Takže koupit si dva džbány. Spát můžete buďto v hostincích, a nebo si u provizionéře kupte spacák. Dejte si ale pozor, spěte u města v oblastech chráněných strážemi - venku samozřejmě můžete též, a když založíte tábor pomocí dovednosti táboření (potřebujete např. mečem nařezat větve ze stromů dvojklikem na zbraň a poté na strom, položit dříví na podpal, dvojklikem použít), můžete se pomocí spacáku odhlásit ze hry, aniž by vaše postava dalších 10 minut zůstala ve hře (spacák skončí ve vašem inventáři. To jsem doprogramoval, protože mne to štvalo). Projděte si město, zjistětě, kdo co dělá (kde je kovář, předměty se poškozují, je třeba je opravovat, buďto NPCčky, nebo jinými hráči, kteří jsou kováři). Pokud zemřete, musíte najít oživovací ankh, nebo léčitele (healer), objeví se nabídka, zda-li se chcete nechat oživit. Pokud chcete, aby vás jako ducha někdo viděl, musíte být v módu války. Po oživení si musíte dojít pro věci (vaše mrtvola tam zůstane, dokud si pro ni a věci “v ní” nedojdete, klidně roky, ne jako na jiných serverech, kde vydrží třebas sedm minut a než k ní dojdete, tak máte po věcech) s tím, že po oživení máte JEDEN bod zdraví (takže na vás jen něco dýchne a vaše postava opět zemře). Pokud byste umřeli na nějakém opravdu špatném místě, nebo protože jste vlezli někam, kde jsou na vás monstra příliš silná a nemůžete si proto dojít pro mrtvolu (protože prostě znova umřete), tak požádejte o pomoc jiné hráče a nebo admina / správce, on vám ji třebas pohne u kus vedle, popř. za teleport. ;) Pokud si koupíte zvíře / necháte si jej ochočit (jezdit můžete třebas i na jelenech atd., což na jiných serverech není ... v podstatě cokoliv, co vypadá, že by se na tom možná dalo jezdit, dá se), dávejte na něj pozor. Pokud se odhlásíte ze hry, zvíře ve hře zůstane! Pokud na něm zrovna nesedíte, pak se odhlásí s vámi. Musíte zvíře ustájit ve stájích. Také jej musíte krmit, různá zvířata žerou různé věci. I golemové musí jíst (tuším třebas zlato u golemů, nebo jak jsem to nastavoval). Neberte zvíře do nebezpečných situací (za brány města) pokud nění místo tamed (ochočené) bonded (spřáhlé), protože jinak vám hodně brzy umře. Pokud vám ale umře bonded zvíře (u ochočovatelů tuším se dala na to koupit smlouva, jinak je to tím, že s ním strávíte mnoho, mnoho času), tak se z něj stane duch, které lze u léčitele (a také veterináře) oživit. Jinými slovy - za město do nebezpečných oblastí berte zvíře bonded, nikoliv tamed. Po průzkumu města najděte cvičírnu - cvičné figuríny a střelecké terče. Dvojklikem (nemusíte být v módu války) na figurínu či terč použijte. takhle se můžete zadarmo vycvičit až do úrovně 30 (nebo to bylo 25) v daném typu boje (různé zbraně používají různé dovednosti) a narozdíl od koupě u cvičitele za tohle dostanete atributy. Pomocí Razoru si můžete udělat makro, aby takhle postava cvičila sama. Protože nikdo se nestane hrdinou okamžitě, chce to hodně píle. Ne ale tolik, jako na staré Midkémii, kde jste první čtyři roky hraní (reálného času...) klidně mohli strávit zabíjením ptáčků. Jinak na zlepšování dovednosti potřebujete, aby to pro vás byla výzva, pokud máte 100% šanci na to, že se vám třebas podaří vyrobit luk, tak se vám nic nezvýší). Zbraně se používáním ničí a jakmile jsou na 0, musíte je nechat opravit. Pro cvičení střelby terčem potřebujete šipky či šípy, můžete si je buďto koupit, nebo požádat hráče řemeslníka, aby vám je udělal. Má vlastní hráčská postava je tesař/lukař, takže když mi donesete peří z ptáků, tak vám vyrobím šípy a šipky (za provizi - některé si nechám). Doporučuji tento postup i pro hráče řemeslníky. Ti ať si následně koupí celou řadu řemeslnických nástrojů, většina povolání má různé nástroje (vícero), na různé typy věcí, .... od kovářského kladívka a kleští počínaje a sadou na vycpávání konče. Nečejte, že při hraní za řemeslníka lukaře hned budete dělat luky. Stejně tak za tesaře postele. Musíte nejdříve začít od prken / beden atd a postupně se vypracovat od věcí jednoduchých na výrobu po těžké na výrobu. Také vás upozorňuji na to, že to, co vidíte v menu různých řemeslných nástrojů, krom toho, že je toho hodně, také je to jen polovina, protože na zbylou druhou polovinu věcí potřebujete recepty. Váš první “dungeon” by měly být stoky v Británii, kde jsou obří krysy a obří ropuchy. Neprocházejte ale na konec stok, který ústí v bažinu - bažina je velice smrtící oblastí, její obyvatelstvo často používá jedu, takže vám postava chcípne ikdyž vyjde z boje jen škrábnutá... a poté je vaše cesta již na vás.

Rozřazení dovedností:

Ještě bych si dovolil udělat řádnější rozřazení dovedností společně s jejich překladem, abyste se mohli náležitě rozhodnout. Doporučuji si je takto seřadit i ve hře - v paperdollu zmáčknout Skills, dole je tlačítko na vytvoření nové skupiny (new group), kterou si následně můžete pojmenovat, kliknutím a přetažením názvu dovednosti následně můžete dovednosti přetahovat mezi skupinami. Defaultní rozdělení, kde je téměř vše v Miscellaneous (Ostatní) je velice nepraktické. Po přerozdělení se nezapomeňte řádně odhlásit ze hry a hru řádně vypnout, aby jste o nastavení nepřišli. Jinak klient mi glitchuje a neustále mi automaticky pojmenovává první skupinu Miscellaneous, takže jsem to nakonec udělal tak, že první skupina je vskutku Miscellaneous a je prázdná. Zde je mé (a mnou doporučené) nastavení a také krátký popis pro každou dovednost. Hra je vždy seřazuje v dané skupině abecedně, proto budou seřazeny ve svých skupinách abecedně i zde.

Miscellaneous (Ostatní):
Nic

Crafter (Řemeslník):
Alchemy / Alchymie - Poddovedností je Glassblowing / Sklenářství - umožňuje vytvářet lektvary, výbušniny a jedy a to i ve velkém (do sudu! :D ). Sklenářství umožňuje vytvářet z písku nádoby, dekorace a některé poměrně silné magické předměty. Pro naučení se Sklenářství musí mít postava 100 bodů v Alchymii a přečíst si knihu o sklenářství, koupitelnou ve Ver Lor Regu na Ilshenaru. Pro alchymii je k dispozici vcelku velké množství surovin, pro sklenářství je možné vyrobit tři různé druhy skla - obyčejné (z písku), (nefritové a obsidiánové. Pro ty z vás, co příliš hráli Minecraft - Obsidián je defakto typ skla, je velice křehký (!!), ale ostrostí srovnatelný s diamantem.) - musím ještě doupravit. Pro cvičení dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá ve městech magický obchod.
Blacksmithy / Kovařina - Umožňuje slévání rudy v ingoty (kovové cihly) a jejich následné vykování za pomocí výhně a kovadliny v předměty. Jedná se o zároveň nejproduktivnější a zároveň nejtěžší řemeslnou dovednost ve hře, naučit se kovat plátové zbroje a meče není žádná sranda, ale vyplatí se to. Taktéž umožňuje úpravu, opravu a zpětné slití předmětů zpět na ingoty. Pozor - Hornictví (na získání kovových rud) je samostatnou dovedností! Na mém serveru je celkem 12 typů kovů (počínaje obyčejným železem, cínem, mědí, bronzem, zlatem ... ). Do kovařiny spadá i tvorba šupinových zbrojí ze šupin potvor a kovových šupin, kterých je celkově 55 (druhů šupin). Pro cvičení dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá ve městech kovář.
Bowcraft & Fletching / Lukařina - Výroba různých typů luků, kuší, šípů a šipek (i do flusačky) z různých dřev, získatelných dovedností Dřevorubectví. Pozor - peří na šípy je často až překvapivě nedostatkovou komoditou! Počet druhů dřev je napsán u dovednosti Dřevorubectví. Pro cvičení dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá ve městech lukař / obchod s luky.
Carpentry / Tesařina - Poddovedností je Masonry / Kamenictví  (respektivě tesání do kamene) - Pro dřevěnou tesařinu - Aneb z kmenu stromů na prkna a dále. Jedná se o výrobu dřevěných předmětů, stovek dekorativních (ale velice často i užitkových) předmětů (pěveckými stojánky počínaje, skříněmi a knihovnami konče), ba dokonce i bojových předmětů (dřevěné štíty, hole, popřípadně s patřičnými recepty i elfí magické dřevěné zbroje). Počet druhů dřev je napsán u dovednosti Dřevorubectví. Kamenictví umožňuje tesání kamene do podoby kamenných stolů, židlí. Ve hře je nyní 6 druhů kamenů (čelní kandidát na rozšíření typologie...) a 10 druhů drahokamů. Pro cvičení dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá ve městech tesař.
Cartography / Kartografie - Kreslení map a při vyšší míře bodů i dešifrování map s poklady. Ve hře hráč nemá k dispozici pořádnou mapu, jen kompas a poměrně malou mapu okolí (na webu jsou k dispozici mapy měst, městkých měsíčních bran a kontinentů), kreslič map může vytvářet a hráčům prodávat různé mapy. Hlavní zisk ovšem plyne z dešifrování map s poklady a jejich následného nalezení. Čím větší máte dovednost, tím větší mapu můžete nakreslit a také tím složitější mapu s pokladem můžete dešifrovat. Pro cvičení dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících bývá ve městech magický obchod.
Cooking / Vaření - Ve hře je opravdu velké množství surovin určených k vaření a jídlu. Celkem 5 druhů masa, dvanáct typů ovoce, 10 typů zeleniny, tři druhy obilovin, jeden druh určený pouze pro zvířata (pro koně a podobné - hádejte co to je), med, sýr, tři druhy vajec a 54 druhů pitných tekutin. A to píši jen o surovinách, nikoliv o polotovarech (mouka,..) a výsledných výrobcích (třebas dort). Pro cvičení dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá ve městech řezník, pekař či hostinec.
Inscription / Písařství - Schopnost přepisovat knihy, kopírovat a vytvářet magické svitky a později taktéž magické knížky. Hráčem vytvořené magické knížky mohou být mocnější, než ty obyčejné. Ve hře jsou čtyři barevné typy nemagických knih. Pro cvičení dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá ve městech magický obchod.
Tailoring / Krejčovina - Pomocí nože či nůžek můžete ostříhat ovce (či použít rostlinné varianty), následně vlnu navinout na kolovrátku (vznikne niť), poté převést na látku, sestříhat a můžete šít oblečení. Patří sem také tvorba bot atd. z kůží. Ve hře jsou k dispozici jen dva druhy látky (ovšem velice snadno obarvitelné a existují i exotické barvy atd.) a 6 druhů kůží (kandidát na rozšíření, řekl bych). Dále pak sem spadá tvorba věcí z kostí, včetně celé zbroje. Pro cvičení dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá ve městech krejčí či švec.
Tinkering / Zámečničina - Poddovedností je Golemcrafting a Jewelrycrafting / Tvorba Golemů a Klenotnictví - Kovář předměty hlavně ková, kdežto zámečník je dále upravuje a je schopen vytvářet komplexnějších předmětů. Například vyrábí různé nástroje, ale najdou se i bojové předměty (například asijské nunchaky, sekáček, ...). Také umožňuje při tvorbě beden a truhel tesařem vytvořit i zámek s klíčem. Vrcholem umu je vytváření golemů. Klenotnictví sice technicky vzato není poddovedností, je přímo v rámci zámečničiny (tzn. není potřeba obrovského množství bodů jak u jiných poddovedností) - můžete vytvářet různé prsteny, náramky, náušnice, amulety atd. Obzvláště jejich magické verze jsou velice užitečné. Pro počet druhů drahokamů se podívejte do dovednosti Tesařina. Pro cvičení dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá ve městech kovář, klenotník, zámečník, ....

Fighter (Bojovník):
Archery / (Luko)Střelba - patří sem různé druhy luků, kuší, střelba flusačkou, házecí zbraně, ...
Fencing / Boj s bodnými zbraněmi - dýky, kopí, dřevce, píky, kamy, vidle, drapáky, apod.
Mace Fighting / Boj s tupými zbraněmi - hole, palcáty, řemdihy, kladiva, kyje, žezla, perlíky, hůlky, nunchaky, bojové vějíře a další...
Parrying / Krytí - krytí se štíty. Bushido v sekci Kouzelník také slouží ke krytí se s obouručními zbraněmi.
Swordmanship / Boj se sečnými zbraněmi - Meče, sekery, kosy, krumpáče, halapartny, šavle, katany, srpy ... mělo by být přeloženo jako šerm či šermířství, ale protože jsou tam i jiné věci krom mečů, tak není.
Tactics / Taktika - “Hele, ty se postav před támhle toho draka a mávej rukama. Já do něj budu zezadu střílet šípama.” - Taktika ovlivňuje základní učiněné škody nepříteli, taktéž ovlivňuje provádění speciálních technik (fialový čudl u levé nohy postavy na paperdollu). Cvičí se zásahem nepřítele libovolnou zbraní či bezezbraně.
Wrestling / Boj bezezbraně - Boj za použití pěstí. Jako jediný pro své bojové schopnosti (fialový čudl u levé nohy vaší postavy na paperdollu) nepotřebuje Taktiku. Měl by do toho být započítán i boj s magickou knihou v ruce. Stejně tak s lucernou a ... teď jsem zjistil, že použití rybářského prutu v boji se počítá jako boj bezezbraně. :D

Pro cvičení bojových dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednostem se vztahujících, bývá ve městech zbrojíř, cechy bojovníků, atd.

Spellcaster (Kouzelník):
PS: Krom Bushida a Ninjitsu platí pravidlo Tří Ká - Kovy Kazí Kouzla. :)
Bushido / Samurajská cesta bojovníka - Považuji za školu magie, protože funguje téměř identicky s jinými školami magie. Máte magickou knížku a z ní čarujete kouzla. Krom jiných magických škol ale také umožňuje krýt se s obouruční zbraní. Kouzla jsou převážně útočného charakteru a to nablízko. Spotřebovává manu. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá ve Tokuno Zento Mistr Bushida u obchodu s luky (koupě knížky).
Chivalry / Rytířství - Kouzelná škola kleriků, kněžích a paladinů. Obsahuje primárně léčení a podobnou magii, jakou byste očekávali od jiných her, kde jsou paladinové, klerici a kněží. Krom many používají taktéž peníze z darů - u ankhů (keltské kříže, pokud byste nevěděli) můžete darovat peníze, čímž získáváte darovací body ke kouzlení. A čím vyšší máte karmu, tím vyšší účinky kouzel. Mimochodem LRC sety (Lower Reagent Cost - nižší spotřeba reaktantů) ovlivňují i darovací body. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá ve  městech The Keeper of Chivalry (Uchovávač Rytířství, dejme tomu :D ) (koupě knížky). Nevíte-li kde, tak například v Luně na kontinentě Malas a také v Tokuno Zento nahoře ve cvičířně.
Magery / Magičství(tm) - Nejtradičnější pojetí magické školy, typický mág(ič :D). Obsahuje všemožná tradiční kouzla, od ohnivé koule po vytvoření jídla a vrhání blesků. K čarování využívá ingredience, jako třeba mandragory. Zcela typické pro hlavní sérii Ultimy. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá ve  městech magický obchod (koupě knížky).
Necromancy / Nekromancie - Temná stránka magických dovedností. Velice podobná magičství, ovšem s temným nádechem. Umožňuje vytvářet zombie z mrtvol nepřátel, proklínat nepřátele a měnit formu jejich i kouzelníka (např. v přízrak, liche a upíra). Stejně jako magičství používá ingredience, ovšem (opět) temnějšího rázu - netopýří křidélka, kameny noci, ... jinak čím nižší máte karmu, tím silnější jsou vaše kouzla. Proto se doporučuje snížit na nějakou velice nízkou hodnotu a následně u Ankhu karmu zamčít. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá ve  městech Nekromant (koupě knížky). Co já vím, tak například v Umbře na kontinentu Malas.
Ninjitsu / Ninja techniky - Vskutku velice zajímavá magie - stejně jako Bushido spotřebovává jenom manu, nicméně krom bojových kouzel jsou zde i kouzla nebojová, mé nejoblibenější je proměna ve zvíře (hra vám dá na výběr z celé řady zvířat a u každého je nutná jiná úroveň dovednosti, takže je něco jiného se třebas proměnit v krysu či v králíčka a něco jiného v asijského draka). Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá v Tokuno Zento Mistr Ninjitsu. Je u obchodu s luky (koupě knížky).
Spellweaving / Spřádání kouzel - Druidská magie, neboli magie přírody. Zajímavostí této magie je, že k jejímu použití je zapotřebí mystický kruh (Arcane Circle). Je libo vyvolat vílu? Či na někoho poštvat přírodní živly? Proměnit se v Enta? Ovládnout někoho, aby vás poslouchal na slovo? Tak to je pro spřádání kouzel pro vás! Zavolejte ještě nyní a bude to se sle... raději toho nechám. :D Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá v různých městech druid. Má na sobě zelený háv a v rukou divokou hůl. Jmenovitě je třebas v Británii (hlavním městě), Heartwoodu a v Tokuno Zento.

Loremaster (Znalec):
Anatomy / Anatomie - znalost skladby těl. Pasivně zvyšuje škody vámi napáchané v boji, míru léčení sebe sama či jiných a umožňuje určit obratnost a sílu jiných. Máte-li přes 100, tak také přidává bonus ke schopnosti uhýbání. Také pro dovednost léčení určuje, zda-li může postava léčit otravu a pokusit se o resuscitaci. Zvyšovat je jí možné buďto pasivně zásahem nepřátel, nebo aktivně přímým použitím ke zjištění síly či obratnosti. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá v různých městech léčitel a válečníci (cechy, apod.).
Animal Lore / Znalost zvířat - Ovlivňuje, nakolik můžete ovládat zvíře a také jak moc dobře jej můžete léčit pomocí veterinařiny. Při přímém použití vám ukáže informace o vašem zvířeti - jeho stav, vlastnosti, odolnosti, dovednosti, atributy, živelné útoky (má-li) a také - co vlastně zvíře jí. Nekrmíte-li pravidelně zvíře, zdrhne vám. Jiná zvířata takto detailně můžete popsat od dovednosti 100. Pro příšery musíte mít 110. Zvyšovat se dá buďto přímým použitím na vaše zvíře, nebo pasivně při používání veterinařiny k léčení zvířat. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá v různých městech hraničář, dobytkář, ochočovatelé, stáje, ....
Arms Lore / Znalost zbraní - Ukáže některé vlastnosti zbraně (životnost atd.), což přestalo být užitečné v momentě, kdy se do hry před dávnými lety přidaly okénka s informacemi (když myší přejedete na zbraň). Proto aby byla dovednost vylepšena, přidala se funkce nová - při použití na výjmečnou zbraň či zbroj přidá 1% k útoku (v případě zbraně) či 1% k náhodné odolnosti (v případě zbroje) za každých 20 bodů v dovednosti. Neruší to jiné okouzlení / vylepšení atd., sčítá se. Cvičí se aktivním používáním na zbraně a zbroje, nebo může narůstat pasivně při vyrobě zbraní a zbrojí. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá v různých městech válečníci a zbrojíři, ....
Evaluating Intelligence / Odhad inteligence - Má tři základní funkce - Ukáže, kolik má nepřítel many a jak moc je inteligentní, zvyšuje škody a délku trvání kouzel a také se počítá jako obranná dovednost pro boj zblízka. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá v různých městech magický obchod.
Forensic Evaluation / Forenzní odhad - Chcete-li být detektivem ... dá se využít na tři způsoby. Tím prvním jest využití na mrtvá těla, při úspěchu prozradí informace o tom, jak ke smrti došlo (čím vyšší úroveň dovednosti, tím detailnější popis). Druhým je použití na vypáčenou truhlu, které stanoví, kdo ji vypáčil. Při použití na živého člověka vám umožní zjistit, jestli je daný člověk zlodějem. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývá v různých městech buďto léčitel, nebo soudce.
Item Identification / Identifikace věcí - Kdysi byla využita k identifikaci, zda-li je předmět kouzelný, ale nyní se veškeré informace o předmětu ukazují při přejetí myší. Také slouží ke zjištění hodnoty. Asi bych s tím měl něco udělat ... Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech obchodníci, hráči, klenotníci a cikáni.
Taste Identification / Identifikace chuti - Umožňuje hráči identifikovat lektvar a jed. Máte-li u jídla podezření, zda-li je otrávené, touto dovedností to lze zjistit. Jed je potencionálně velice smrtící záležitost. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech kuchaři a pekaři.

Bard (Pěvec):
Camping / Táboření - Umožňuje hráči opustit hru, aniž by jeho postava zůstala ve hře po dalších 10 minut. A to i ostatním hráčům v partě. Její výcvik ovšem přídává opravdu hodně atributů (síly...). Sečnou zbraní, která není sekerou, osekejte větve ze stromu (dvojklik na zbraň a pak na strom), získáte tak dříví na podpal, které položte a dvojklikem zapalte. Zapálené dříví mimochodem slouží jako zdroj horka, takže máte-li pánvičku, můžete si pomocí dovednosti Vaření třebas osmažit žebírka. Pro vytvoření táboru musíte chvíli počkat. Oblast je poté na čas bezpečná. Také užití dovednosti skrývání je v aktivním táboře snažší. Výsledkem je použití karimatky, na které můžete jak přímo spát (dáte-li ne) nebo se odhlásit ze hry bezpečně i v divočině (dáte-li ano). V některých oblastech tábor vytvořit nejde. Bacha, odhlášení se takto způsobí ztrátu spojení mezi klientem a serverem - jinými slovy patrně se vám neuloží rozestavení oken, předělávky v okénku dovedností, atd., takže doporučuji je uložit manuálně normálním odhlášením se, následným okamžitým opětovným přihlášením se a až poté použít karimatku. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech (a svých táborech) cikáni. Dal jsem to jako pěveckou dovednost, protože jsem nevěděl kam jinam to strčit a přijde mi to pro barda přirozené, sedět na padlém kmeni stromu u táboráku a zpívat ostatním.
Discordance / Disonance - Hrajete tak hrozně, až tím oslabíte nepřítele. Dočasně tak přijde o své atributy a dovednosti. Lze použít i na jiného hráče a snadněji tak cvičit dovednosti. Účinek trvá po dobu, kdy nepřítel pěvce vidí, dokud je to méně než osm políček, než vyprší doba účinku a pokud je pěvec živ. U některých potvor se Bard nesmí hýbat, například u draků. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech (a svých gildách) bardové / pěvci a pro koupi nástrojů tesaři.
Musicianship / Hudebnictví - Základ pěvcova umu. Bez něj nemají ostatní dovednosti šanci na úspěch (tedy krom táboření, které je v této sekci jen z důvodu u něj uvedeného). Je také potřeba pro výrobu hudebních nástrojů. Zvyšuje se buďto přímým použitím hudebního nástroje, či v kombinaci použití hudebního nástroje a jiných pěveckých dovedností. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech (a svých gildách) bardové / pěvci a pro koupi nástrojů tesaři.
Peacemaking / Udobřování - Umožňuje zastavit útočení ze strany nepřítele. V podstatě nutnost pro ochočovatele zvířat, který se snaží ochočit agresivnější zvíře. Lze také použít přímo na sebe a použít jej tak na všechny v oblasti kolem sebe (což moc lidí neví, ale mě to už párkrát zachránilo krk). Při použití proti hráči přijde nepřátelský hráč o zaměření. Také vhodné pro hledání pokladů.  Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech (a svých gildách) bardové / pěvci a pro koupi nástrojů tesaři.
Provocation / Provokace - Tuto srandovní dovednost miluji. Za její pomoci totiž můžete dvě potvory přinutit, aby začaly bojovat proti sobě, a to dokud jedna druhou nezabije. Pokud jsou stejného typu, tak zpravidla bude vítězná potvora jednu ránu od zdechnutí. :D Jedno z nejužitečnějších dovedností ve hře. Selžete-li ovšem, tak obě potvory zaútočí na vás. Účinek také skončí, vzdálíte-li se příliš. Má-li hudební instrument přízvisko -bijec (škorpiobijec, atd.), pak má +20% k úspěšnosti dovedností proti danému typu potvor, ale mínus 20% proti všem ostatním typům. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech (a svých gildách) bardové / pěvci a pro koupi nástrojů tesaři.

Thief (Zloděj):
Detecting Hidden / Odhalování skrytého - Funguje jak aktivně, tak pasivně. Pasivně na 4 políčka, aktivně si zvolíte oblast, čím dále, tím menší šance na odhalení. Dokáže odhalit jak plížícího se hráče, tak neviditelného. Taktéž dokáže odhalovat pasti v doupatech, odhalovat skryté truhly a pasti v truhlách. Slouží jako komplement k dovednostem páčení zámků a odpasťování. Při použití v domě, kde jste majitelem nebo přítelem majitele máte 100% šanci na úspěch. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech zloději.
Hiding / Skrývání se - Stejně jako u předchozí dovednosti máte ve svém domě, či v domě spřátelného majitele 100% šanci na úspěch. V podstatě vám umožňuje se před něčím schovat. Můžete používat i některé předměty, manipulovat s inventářem, ale nesmíte mluvit do chatu a hýbat se. Od hýbání se během skrytí je zde dovednost Plížení se. Skrýt by se měl zloděj nahlížející do baťohu jiných pomocí dovednosti Špehování. Taktéž některá kouzla ninji (a také jejich kouřové bomby) závisejí na této dovednosti. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech zloději, cikáni a hraničáři.
Lockpicking / Páčení zámků - Aneb když je nakonci doupata zamčená truhla s pokladem. Mág sice může použít kouzla pro odemykání zámků, ale neotevře jím lepší truhly. Platí i opačné omezení - touto dovedností nelze otevřít magicky zamčené truhly. K použití je třeba paklíče. Bacha ale na pasti. I ty lze ovšem obejít magicky - kouzlem telekineze. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech zloději a zámečníci.
Poisoning / Travičství - Umožňuje otrávit jídlo, pití a zbraně. S vyšší hodnotou získává postava odolnosti vůči jedu. Vyšší úroveň také poskytuje bonusy ke kouzlům Jed a Jedové pole. Pro bojové schopnosti, kterých se jed týká, nahrazuje tato dovednost Taktiku - jedná se o schopnosti infekční zásah a hadí šíp. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech Cechmistři cechů zlodějů.
Remove Traps / Odpasťování - Většina spawnujících se truhel obsahuje pasti. Potencionálně smrtící pasti. Jinými slovy - zloděj v týmu je nenahraditelný. Při selhání může dojít k aktivaci pasti. Rukavice na rukách snižují šanci na odpastění. Pro naučení se této dovednosti se musíte nejprve naučit páčit zámky a odhalovat skryté. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech zloději a zámečníci.
Snooping / Špehování - Umožňuje se podívat do baťohů jiných bytostí, například hráčů, NPC a nosných zvířat. Samo osobě se to nebere jako zločin, ale ke krádeži nemá daleko (respektivě je předpokladem pro dovednost kradení) a použití snižuje karmu. Aktivuje se automaticky, dvojkliknete-li na baťoh jiného hráče či NPC. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech zloději.
Stealing / Kradení - Můžete použít pouze po použití špehování. Ukradený předmět musí mít pod vaší úroveň dovednosti vydělenou desíti co se váhy týče. Požehnané a pojištěné předměty nelze ukrást. Stejně tak nelze okrást hráče mimo Felucca kontinentu. Používá se v komplementu se skrýváním se a plížením se. Je možné nebýt přistižen (ovšem ukradení předmětu ruší plížení, skrývání i neviditelnost), při přistižení je z vás kriminálník a půjdou po vás stráže (a hráči). Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech Cechmistři cechů zlodějů a zloději.
Stealth / Plížení se - Schopnost pohybovat se nepozorovaně a potichu. Musíte se nejdříve úspěšně skrýt a poté začít chodit. Neměli byste běhat, ale s vysokou dovedností to jde též. Pozor na těžké zbroje! Můžete zneužít měsíčních bran, které vás skryjí po teleportaci. Čím lepší dovednost, tím více kroků se můžete plížit. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech Cechmistři cechů zlodějů.

Ranger (Hraničář):
Animal Taming / Ochočování zvířat - Velice obtížná dovednost, ale opravdu za to stojí. Zvířata a další potvory, které si můžete ochočit, mají své vlastní atributy a dovednosti, které jim můžete vycvičit stejně, jako u své postavy. Navíc na každém zvířeti či potvoře, u které to vypadá, že na ní lze jezdit, opravdu jezdit lze (prase, srnka, jelen, medvěd, gorila, obří had, obří netopýr!). Jiné servery mají 1-4 potvory na ježdění navíc. Já jich mám ... opravdu hodně, viz sekce Změny od OSI. Komplementem této dovednosti je znalost zvířat, umožňující vám zjistit informace o vašem zvířeti. Zvířata musíte krmit, nebo od vás utečou. Čím? Zjistíte dovedností Znalost zvířat. Pozor! Pokud se odhlásíte od hry, vaše zvíře ve hře zůstane a patrně od vás zdrhne, protože nebude krmeno! Buď se odhlašte přímo na zvířeti v sedle (zvíře se tak odhlásí s vámi), nebo si jej ustajte ve stájích! Chcete-li mít opravdového kamaráda - pokud chcípne, tak chcípne. Ale pokud bude mít status Bonded, je defakto nesmrtelné, protože po smrti je z něj duch, kterého lze u veterináře oživit (tzn. stejně, jako to mají samotní hráči s léčiteli). Bonded smlouvu lze koupit. Už ani nevím kde. Taktéž lze “bonded” status u mazlíčka získat tím, že ho u sebe budete mít dlouho. Myslím. Ochočování zvířat chvíli trvá. Pro příkazy, které můžete zvířátkům dávat, se podívejte do sekce Užitečné Příkazy. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech stájmistři.
Herding / Pasáctví :) - Navzdory tomu, co jsem na svém serveru slyšel od jednoho hráče (který to pochopil jakože opravdu můžete pást kurvy) tomu tak není a pást můžete zvířata. Narozdíl od zvířat ochočených, kterých můžete mít pouze omezené množství, pro pastvu se tato zvířata do stanoveného limitu nepočítají. Takže se opravdu hodí pro krejčího v Yewu, kde si může vyhnat na určité místo několik desítek ovcí a pak z nich získávat (pravidelně) obří množství vlny. Taktéž se hodí, chcete-li zvíře někam nahnat, třebas za účelem lehčího ochočování. Nebo když chcete zavést draka před dům kamaráda. Neochočeného. :D Narozdíl od ochočených potvor s vámi ovšem zvířata na pastvě neprojdou měsíční branou. Může se použít v kombinaci s plížením se pro pastvu agresivních a nebezpečných potvor. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech rančeři (neplést s hraničáři - rancher versus ranger), mistři cechu hraničářů a pastevci.
Tracking / Stopování - Umožňují stopovat skryté bytosti, NPC a hráče. Neodhalí je ovšem (na to je tu jiná dovednost - odhalování skrytého, komplementující dovednost tuto). Extrémně užitečné pro PvP (tedy na mém serveru výhradně duely). Vyberete si koho chcete stopovat a při úspěchu vám hra ukáže, kterým směrem se dotyčná bytost vydala. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech hraničáři (tuším).
Veterinary / Veterinařina - Za použití obvazů můžete nemagicky léčit svého mazlíčka. Při vyšších úrovních můžete taktéž vyléčit otravu, nebo se pokusit o resuscitaci, ovšem pouze má-li mazlíček “bonded” status, viz sekce ochočování. Dovednosti léčení a anatomie na tuto dovednost nemají vliv. Místo dovednosti anatomie je použita dovednost Znalost Zvířat. Ta také diktuje, zda-li je možné vyléčit veterinařinou otravu či se pokusit o resuscitaci. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech stájmistři a veterináři.

Sage (Mudrc):
Focus / Soustředění - Občas se této dovednosti přezdívá Válečníkova meditace. Zvyšuje míru regenerace výdrže i many. Zajímavostí je, že jej vůbec nemusíte cvičit. Má šanci se zvýšit kdykoliv při regeneraci jednoho bodu many či výdrže, takže stačí používat kouzla, nebo běhat. Nic víc, nic míň. Narozdíl od meditace funguje nezávisle na zbroji.
Healing / Léčení  - Nemagické léčení za pomocí obvazů. Můžete léčit sebe, nebo jiného hráče či lidské / elfí NPC. Je komplementováno anatomií, která zvyšuje počet vyléčeného zdraví a později také umožňuje léčit otravu a pokusit se o středověkou verzi kardiopulmunární resuscitace ostatních hráčů. Nelze takto léčit zvířata a příšery. Použití obvazů neléčí okamžitě, jistý čas to trvá. Také slouží k zastavení krvácení, dokážete-li již zastavit otravu. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech Léčitelé.
Meditation / Meditace - Zvyšuje míru regenerace magické energie a to jak v pasivní, tak v aktivní formě. V aktivní formě (při použití), nejste-li vyrušeni, má postava po úspěšné meditaci po jistý čas zdvojnásobenou míru regenerace (nesmí ale učinit další akce). Nefunguje u těžkých zbrojí. Cvičit jí lze také dvěma způsoby - aktivním používáním, či pasivně - kdykoliv je zregenerován jeden bod many, je šance na zvýšení této dovednosti, takže stačí držet manu pod maximem. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech kouzelnické obchody.
Resisting Spells / Odolávání kouzlům - Nepomáhá přímo odrazit kouzla ani snížit jejich škody, pouze snižuje následnou ztrátu vlastností, nebo zkrátí trvání kouzla. Při vyšších hodnotách této dovednosti přidává dovednost odolnost vůči živlům. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech kouzelnické obchody.
Spirit Speak / Mluvení s dušemi - Kdysi umožňovalo hlavně mluvit s duchy mrtvých hráčů (pokud něco psali a měli zaplý bojový mód), nyní slouží hlavně k léčení hráčů. Léčit tak lze přímo z many, nebo z okolní mrtvoly vysátím její duše (mrtvola zešedne). Pro mluvení s mrtvými hráči musí být aktivováno, pokud postava nemá více jak 100 bodů v této dovednosti - pak je mluvení s mrtvými pasivní. Tato dovednost také funguje jako obdoba odhadu inteligence, akorát pro nekromancii a ne magičství(tm), kdy ovlivňuje škody a délku trvání nekromantských kouzel. Cvičit lze aktivním používáním a i pasivně používáním nekromancie. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících bývají v různých městech kouzelnické obchody.

Gatherer (Sběrač [Surovin]):
Begging / Žebrání - Tuto dovednost jsem sem zařadil, protože jsem zprvu nevěděl, kam jí dát a pak jsem si uvědomil, že technicky vzato sem patří. Žebráním můžete dostat buďto peníze, nebo u některých NPC i předměty. Snižuje se vám u toho karma. Zajímavostí je, že tato dovednost není vázána na atributy, takže se vám jejím používáním a zvyšováním nezvyšuje ani síla, ani obratnost, ani inteligence. Hodí se i pro nekromanty - síla jejich kouzel se odvíjí od jejich karmy, stačí přes pár nocí žebrat a bude z vás Záporák s velkým Z. Cvičit lze aktivním používáním. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech cikáni a žebráci.
Fishing / Rybaření - Umožňuje vám rybařit. Dá se plně vycvičit bez loďky, ale s lodí se dostanete k zajímavějším úlovkům. Občas ulovíte i něco jiného, než rybu, například botu, atd.  Na serveru je 6 druhů ryb, plus mají odlišné barevné varianty. U loďky pozor, ať neulovíte mořskou příšeru (chapadla), jestliže nevíte, co se s vámi stane poté, vygooglete si tentacle hentai. Se speciální rybářskou síťkou můžete „ulovit“ bosse, kterého (máte-li 110+ ochočování) můžete jako jediného bosse ochočit a jezdit na něm (ani jedno na jiných serverech nejde, ten skript mi dal hodně práce ...). Občas můžete ulovit i mapu k pokladu, zprávu v láhvi a podobné kravinky. K použití je třeba rybářského prutu a vody. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech rybáři.
Lumberjacking / Dřevorubectví - Kácení stromů a získávání dřeva. Zprvu dostanete „obyčejné“ dřevo, postupem v dovednosti můžete začít získávat další typy dřev (je jich celkem 11), například z borovice, dubu, ... také funguje jako bojová dovednost, přidávající bonusy k boji se sekerami. Je možné získat i další suroviny, jako například kůru,  brilantní jantar, apod. Cvičí se buď kácením stromů, nebo kácením nepřátel sekerami. :) Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech dřevaři a dřevorubci.
Mining / Hornictví - Umožňuje vám těžit kovovou rudu, kamení a písek za pomocí krumpáče a lopaty. Nebudu vyjmenovávat všechny druhy kovů, protože bych riskoval pokažení dojmu ze hry lidem, kteří je chtějí objevovat a mít radost z nového druhu, celkem jich je ale 12. Čím vyšší dovednost, tím vyšší šance na speciální kovy. Prospektorův nástroj lze využít ke zjištění typu rudy a také ke zvýšení kvality rudy. Při dovednosti na maximu je také možné težit drahokamy. Pro cvičení této dovednosti, popřípadně získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech těžaři.
Beekeeping /Včelařství - Neoficiální dovednost (nemá body) - U včelaře si můžete koupit a následně založit úl. Pozor na to, záleží nejen na přítomnosti kvítek, ale i vody! Jinak vám včely zdechnou. Lze tímto způsobem vyrábět med a vosk.  Velký počet včel taktéž nemusí být ideální, protože se zvyšují nároky na květiny a vodu, přičemž kolonie včel může kvůli nedostatku zdrojů úl opustit. Taktéž může onemocnět, mít parazity atd., to se řeší různými lektvary. Pro získání předmětů k dovednosti se vztahujících, bývají v různých městech včelaři.